انواع ترانسمیتر دما

انواع ترانسمیتر دما (معرفی کامل + مقایسه)

در خیلی از انواع صنایع و دستگاه های مختلف دما را باید از راه دور کنترل کرد. در این مواقع از ترانسمیتر ها استفاده می شود که کمیت فیزیکی را اندازه گیری می کنند و به نقطه ای دور تر مانند مکان اتاق کنترل، منتقل می کنند. از ترانسمیتر ها می توان برای اندازه گیری فشار، دما، سرعت، وزن، رطوبت و … استفاده کرد.

استفاده از ترموکوپل ها و وسیله های متداول برای اندازه گیری و سنجش دما مانند ترموکوپل سیگنال های کوچکی می سازند که در زمان انتقال نیز دچار افت ولتاژ می شوند. همچنین هزینه زیادی نیز به دلیل استفاده از ترمینال ها و سیم های هم جنس دارند.

به همین دلیل ترانسمیتر دما به وجود امده و در صنایع مختلف کاربرد های بسیاری دارد. کیفیت ساخت ترانسمیتر دما نیز نکته قابل توجهی است. در این مطلب علاوه بر معرفی انواع ترانسمیتر های دما و ویژگی ها و مزایای آن، بهترین مرکز خرید و تولیدی ترانسمیتر دما با کیفیت و مقرون به صرفه را نیز معرفی می کنیم.

انواع ترانسمیتر دما

بهترین ترانسمیتر دما

قبل از معرفی انواع مختلف ترانسمیتر ها بهتر است که با روش کار ان ها بهتر آشنا شویم. به دلیل اینکه در صورت استفاده از ترانسمیتر ها امکان استفاده کردن از متراژ بالای کابل و ابزار دقیق در سیستم کنترل وجود دارد، امروزه از ترانسمیتر های دما به طور گسترده و وسیع در سیستم های ابزار دقیق استفاده می شود.

ترانسمیتر دما قبل از ارسال سیگنال را آماده سازی نیز می کند. اگر بخواهیم به صورت یک مثال این ویژگی ترانسمیتر دما را بیان کنیم باید بگوییم که ترانسمیتر های دمایی دو سیمه از ترموکوپل ورودی را دریافت کرده و دما خروجی را به شکل سیگنال جریان و به صورت 4-20 mA در می آورد.

حال به بررسی انواع ترانسمیتر دما می پردازیم. به طور کلی این وسیله ها به دو دسته تامین جریان و شیوه نصب تقسیم بندی می شوند. در ادامه ابتدا ترانسمیتر های شیوه نصب را معرفی می کنیم.

1. ترانسمیتر دما بر اساس شیوه نصب

این نوع ترانسمیتر ها نیز به دسته های مختلفی تقسیسم بندی می شوند که در زیر آن ها را معرفی می کنیم.

– ترانسمیتر دمای استوانه ای هد مونت

یکی از پر کاربرد ترین و پر طرفدار ترین انواع ترانسمیتر های دما این نوع هد مونث استوانه است. این وسیله در بالای محفظه سنسوری قرار می گیرد. یکی از ویژگی های این نوع از ترانسمیتر دما این است که روش اندازه گیری و سنجش بسیار راحت و آسانی دارد.

– ترانسمیتر دما ریل مونت

یکی دیگر از انواع ترانسمیتر های دما نوع ریل مونث است که کاربرد های زیادی رد صنایع مختلف نیز دارد. ترانمیستر های دمای ریل مونث بر روی دین ریل و داخل تابلو نصب و جای گذاری می شوند.

– ترانسمیتر دما فیلد مونت

ترانمیستر های دمایی فیلد مونت نیز کاربرد های زیادی دارند. طریقه کار این وسیله به این صورت است که به شکل یک بسته بندی و پک مستقل و کامل روی سیستم نصب می شود. اجزای این ترانسمیتر دما نیز شامل یک قسمت خارجی با نشان گر چند گزینه ای و یک محفظه فولادی کاملا ضد زنگ است. ترانمیستر دمای فیلد مونت در برابر محیط های خورنده مانند محیط های مرطوب و اسیدی کاملا مقاوم است.

ترانسمیتر دما
جهت خرید ترانسمیتر دما از درب کارخانه با ما در تماس باشید.

2. ترانسمیتر دما بر اساس تأمین جریان

پس از بررسی ترانسمیتر ها بر اساس شیوه نصف به بررسی انواع ترانسمیتر های دما بر اساس تامین جریان آن ها می پردازیم. این نوع ترانسمیتر ها نیز دارای دسته بندی های مختلفی هستند و هر کدام نیز کاربرد های خاص خودشان را در صنعت و دستگاه ها دارند.

ترانسمیتر دما اکتیو

یکی از انواع ترانمیستر های تامین جریان، نوع اکتیو است. این وسیله دارای یک سیستم سسیم کشی جدا گانه دو سیم یا تک سیم است. همچنین ترانسمیتر دمای اکتیو یک منبع تغذیه مستقل دارد. میزان خروجی ترانسمیتر دمای اکتیو نیز به شکل جریانی از 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر است.

ترانسمیتر دما پسیو

ترانمیتر های دمای پسیو نیز همان طور که از اسمشان پیدا است، غیر فعال هستند. این ترانسمیتر ها کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف داشته و میزان خروجی جریان آن ها نیز از 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر است. طریقه کار این ترانسمیتر دما به این صورت است که سیم کشی های اضافه یا سیستم و منبع تغذیه جدا گانه ندارد و از خطوط خروجی جریان های دستگاه های جانبی مانند RTU، PLC و … تغذیه می کند.

به صورت کلی ترانمیستر های دما کاربرد های زیای در صنایع دارند و ویژگی های مخصوص به خود را نیز دارا هستند. مهم ترین کاربرد های ترانسمیتر دما در هر نوعی در صنایع مختلف و بزرگ شامل موارد زیر هستند.

کاربرد های ترانسمیتر دما

  • مخزن های تحت فشار
  • دیگ های بخار در بویلر
  • استفاده در سیستم های پایپینگ در فرایند های صنعتی و یا پالایشگاه های
  • قابل استفاده در موتور های صنعتی برای اندازه گیریو کنترل دما
  • کارخانه ذوب اهن
  • کوره های صنعتی
  • کوره های غیر صنعتی
  • تغییر دما در واکشن ها و آزمایش های شیمایی

همچنین ترانسمیتر های دما به دلیل ویژگی ها و مزایای که دارند در این صنایع بزرگ که نام بردیم استفاده می شوند و کار حساس و مهمی را انجام می دهند. برخی از مهم ترین و رایج ترین مزایا و ویژگی های ترانسمیتر دما را در ادامه مطلب بیان می کنیم.

  • دارای کنترلر یا نشان گر محلی
  • قابل کارکرد با دستگاه های استاندارد در سیگنال خروجی
  • کاهش هزینه های سیم کشی
  • عدم نیاز به کابل ها و سیم های گران و پر هزینه
  • دارای قابلیت از بین بردن نویز های ناشی از فواصل طولانی یا سنسور

چطور بهترین ترانسمیتر دما را انتخاب کنیم؟

ترانسمیتر های دما

پس از بررسی کامل و جامع انواع، کاربرد ها و مزایای ترانسمیتر دما در صنایع باید برای خرید و انتخاب آن نیز دقت کافی را به خرج دهید. از آن جایی که این قطعات در صنعت بسیار حساس و با اهمیت هستند، کیفیت در آن ها شرط اول و مهمی است که باید حتما در هنگام خرید از تولیدی ها در نظر گرفته شود.

در ادامه مطلب برخی از مهم ترین نکات و ملاک ها را که باید برای خرید و انتخاب ترانسمیتر دما برای صنعت خود مورد توجه قرار دهید، بیان می کنیم.

1- محدوده ی اندازه گیری دمایی

در خرید ترانسمیتر بسیار مهم است که با توجه به نوع صنعت خود و میزان کارکرد مورد نیاز از ترانسمیتر، بهترین نوع آن را که با محدوده دمایی مورد نظر شما هماهنگ است خریداری کنید.

2- نحوه نصب ترانسمیتر دما

در اجرا و پیاده سازی تمامی سیستم و قطعات صنعتی مخصوصا تمامی ترانسمیتر ها، نصب آن ها بسیار حائز اهمیت است که باید توسط افراد حرفه ای و با توجه به نوع دستگاه و ترانسمیتر انجام شود.

3- نمایشگر

قبل از انتخاب و خرید ترانسمیتر دقت کنید که آیا به نمایش گر نیاز دارید و یا بدون آن نیز می توانید از ترانسمیتر استفاده کنید.

4- شرایط محیطی

در انتخاب ترانسمیتر دما توجه به شرایط محیط مورد نظر بسیار مهم است. زیرا شرایط محیطی باید با ویژگی ها و کاربرد ترانسمیتر هم خوانی کامل داشته باشد تا به دستگاه و سیستم آسیبی وارد نشود و باز دهی خوبی داشته باشد.

5- دما

یکی دیگر از موارد مورد نیاز در انتخاب و خرید ترانسمیتر دما توجه به دمای عملیاتی و دمای محیطی است. مانند شرایط و نوع ترانسمیتر، باید دمای محیط نیز با ویژگی های دستگاه هماهنگ باشد تا کار کرد و باز دهی وسیله به بهترین شکل انجام شود و خط تولید یا عملیات نیز دچار وقفه و آسیب نشود.

از آن جایی که میزان بسیار زیادی از موفقیت صنعت به انتخاب دستگاه ها و قطعات مناسب و با کیفیت بستگی دارد، برای خرید ترانسمیتر دما نیز بهتر است تا با کارشناسان و مشاوران خبره مشورت کنید تا بتوانید با توجه به نیاز صنعت و شرایط محیط و عملیاتی مورد نظر، بهترین نوع ترانسمیتر های دما را خریداری کنید و به مدت طولانی بدون اسیب از آن ها استفاده کنید.

برای مشاوره کاملا رایگان و کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و قیمت بهترین و مناسب ترین ترانسمیتر دما مطابق با نوع عملیات و صنعت شما، می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۴۳۹۶۴۰۶ تماس حاصل فرمایید.

خرید از تولیدی ، به صرفه ترین راه

همان طور که می دانید بهترین راه حل برای خرید هر وسیله ای مخصوصا لوازم برقی صنعتی مانند ترانسمیتر که در حجم بالا هزینه زیادی را بر دوش کار فرما می گذارد، خرید ان از تولیدکننده های معتبر و با سابقه است.

نکته قابل توجه این است که با خرید ترانسمیتر دما از تولید کننده معتبر، به دلیل حذف واسطه ها و عرضه مستقیم، هزینه و قیمت ترانسمیتر دما در هر تعدادی که مد نظرتان است تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد. به همین دلیل بهترین راه حل برای خرید مناسب و مقرون به صرفه، خرید از تولیدی های معتبر است.یکی از بهترین و با سابقه ترین تولید کننده های انواع لوازم برقی صنعتی از جمله ترانسمیتر دما مجموعه بزرگ الکترورسا است.

الکترورسا با ارائه بهترین محصولات با کیفیت بالا ولی قیمت مناسب، به یکی از بزرگ ترین شرکت ها و کارخانه های تولید لوازم برقی صنعتی و ترانسمیتر دما به قیمت مناسب در لاله زار تهران و کل ایران تبدیل شده است.

نتیجه گیری

همان طور که گفتیم ترانسمیتر دما یکی از اجزای مهم و حساس در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی و … است. به همین دلیل در نظر گرفتن کیفیت بالا و قیمت مناسب آن شرط اول هنگام خرید است. از طرفی شرکت های زیادی دست به تولید این محصول زده اند.

ولی از کیفیت پایین و قیمت بسیار بالا هستند. ولی در مجموعه الکترو رسا که جزو بهترین تولید کنندگان لاله زار تهران است، بهترین و مرغوب ترین لوازم برقی صنعتی تولید می شود. همچنین این مجموعه در طی ساله ای فعالیتش با بسیاری از کارخانه های بزرگ و شرکت های معروف در کل کشور همکاری کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *