انواع ترموکوپل pt100

انواع سنسور pt100

پر کاربرد ترین و رایج ترین سنسور در انواع ترموکوپل ها، سنسور PT100 است. نام گذاری این سنسور به دلیل ویزگی هایش است. به صورتی که در صفر درجه سانتی گراد، مقاومت 100 اهمی دارد. همچنین حروف PT نشان دهنده جنس این سنسور هستند که از پلاتین تولید می شود.

این سنسور نام های دیگر نیز دارد. مانند حسگر های مقاومتی دما، دما سنج مقاومتی و … که مهم ترین و اصلی ترین کاربرد این سنسور، سنجش حرارت است. در این مطلب انواع سنسور pt100 را از لحاظ محدوده دما و نوع آن ها معرفی و مقایسه می کنیم. همچنین مزایا و معایب این سنسور ها را نیز برای شما بیان می کنیم.

انواع سنسور PT100 بر اساس نوع

سنسور های pt100 برای سنجیدن دما در طول پروسه های صنعتی یا دمای محیط و … به کار برده می شوند. همچنین از این سنسور های برای اندازه گیری دقیق دما در آزمایشگاه ها و صنایع متناسب با محیط، طراحی و تولید می شوند و از آن ها استفاده های زیادی می شود.

سنسور های pt100 به عنوان مقاومت متغیر دما شناخته می شوند و در دو نوع ptc و ntc در بازار موجود هستند. همچنین این سنسور ها با میزان مقاومت های مختلف مانند 1 کیلو، 5 کیلو و … تولید می شوند.

در نوع ptc این سنسور ها، با افزایش دما مقاومت زیاد می شود. ولی در نمونه ntc سنسور های pt100، با افزایش دما میزان مقاومت کم می شود. از این سنسور های می توان در ساخت میکرو کنترلر ها و مدار ها استفاده کرد. همچنین سنسور های pt100 در 3 گونه 2 سیمه، 3 سیمه و 4 سیمه در بازار وجود دارند و بسته به کاربرد، مورد استفاده قرار می گیرند.

به صورت کلی سنسور های پی تی صد در صنعت به 4 دسته از نظر نوع و شیوه ساخت تقسیم بندی می شوند. در ادامه مطلب انواع سنسور pt100 را معرفی می کنیم.

1- سنسور pt200 شیلد دار

این سنسور ها دقت دمایی بسیار بالایی دارند. شیلد این سنسور از جنس مس قلع اندود است و مقاومت مکانیکی آن را بالا می برد. طول این کابل در هنگام ساخت 2 متر است ولی می توان به صورت سفارشی آن را در ابعاد دیگری نیز سفارش داد. کابل این سنسور ساخت کشور ایتالیا و سنسور فیلمی داخلی آن نیز ساخت کشور آلمان است که خطای اندازه گیری را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

2- سنسور فیلمی

این نمونه از انواع سنسور pt100 از یک نیمه هادی تشکیل شده است. در این سنسور از راه تغییر محدوده دما، تغییر مقاومت نیز انجام می شود. پس از آن از طریق یک جدول استاندارد برای تغییرات، می توان با استفاده از تغییر مقاومت، دما را نیز اندازه گیری و محاسبه کرد.

ترموکوپل PT100
جهت خرید انواع ترموکوپل PT100 با بهترین کیفیت و قیمت تولیدی با ما در تماس باشید

3- سنسور سرامیکی

این نوع سنسور از یک استوانه سرامیکی تشکیل شده است. همچنین یک سیم نازک از جنس پلاتینیوم که به صورت نازک و ظریف تبدیل به فنر شده است، درون این استوانه سرامیکی قرار می گیرد.

یکی از خاصیت های فلز پلاتینیوم این است که با تغییر دما، مقاومت نیز به صورت خطی تغییر می کند. به همین دلیل در این سسنور هم مانند سنسور فیلمی، می توان توسط این تغییرات دما را کنترل و اندازه گیری کرد.

4- سنسور شیشه ای

یکی دیگر از نمونه های انواع سنسور pt100 سنسور شیشه ای است. در این سنسور نیمه هادی ها به شکل سیم های خیلی نازک پلاتینی درون یک محفظه شیشه ای قرار می گیرند. در این نیمه هادی و سنسور نیز تغییر دما باعث تغییر مقاومت می شود. سپس تغییر مقاومت خطی باعث می شود که بتوان دما را اندازه گیری و کنترل کرد.

همچنین جنس سیم سنسور های pt100 نیز در انواع مختلفی مانند سیم سنسور پی وی سی، سیم سنسور تفلونی، سیم سنسور نقره اندود، سیم سنسور فلکسی بل و سیم سنسور شیلد دار تولید و عرضه می شود.

اگر شما هم قصد خرید انواع سنسور pt100 را دارید، بهتر است از شرکت ها و کارخانه های معتبری مانند الکترورسا خرید خود را انجام دهید تا محصولی با کیفیت با قیمتی مناسب خریداری کنید. برای خرید و مشاهده قیمت این سنسور در انواع مختلف و در بالا ترین کیفیت موجود در ایران، می توانید به صفحه قیمت ترموکوپل pt100 مراجعه کنید.

انواع سنسور PT100 بر اساس محدوده دما

ترموکوپل pt100

به صورت کلی انواع سنسور pt100 در سه درجه بندی و تیپ رایج تولید و به بازار عرضه می شوند.

  1. سنسور های pt100 ساده که در رنج دمایی 200- و 400+ درجه سانتی گراد هستند.
  2. سنسور های سرامیکی که در رنج دمایی بین 200- تا 600+ تولید می شوند.
  3. سنسور های pt100 قلاف کونیک که در رنج و محدوده دمایی از 200- تا 800+ درجا سانتی گراد تولید می شوند.

هر سنسور با توجه به روش ساخت خود، چندین زیر مجموعه مربوط به دما دارد. به عنوان مثال سنسور های جومو در محدوده منفی و 50- در ایران موجود هستند. همچنین انواع 200- و 70- این سنسور ها نیز برای شرایط و عملیات های خاص وجود دارند. برای اندازه گیری دما های مثبت و بالاتر از 0 درجه محدوده انتخاب وسیع تر است زیرا این سنسور ها در دما های مثبت 150+ ، 200+ ، 400+ ، 600+ و 800+ درجه سانتی گراد تولید می شوند.

سنسور های pt100 در محدوده دمای وسیع و گسترده ای از دما های بسیارپایین تر از صفر تا دما های بسیار بالا تر از 500 درجه سانتی گراد فعالیت می کنند. این سنسور های دمایی،؛ دقت بالایی برای اندازه گیری دارند. به همین دلیل در صنایعی مانند صنعت غذایی، دارو سازی، خودرو سازی، صنایع فلزی و … کاربرد های زیادی دارند.

مزایا و معایب سنسور های pt100

مدل هال ترموکوپل pt100

سنسور های pt100 نیز مانند همه ترموکوپل های صنعتی دیگر، مزایا و معایبی دارند که باعث می شوند کاربرد های خاصی نیز در صنایع مختلف داشته باشند.

مزایای سنسور های pt100 شامل موارد زیر هستند:

  • حساسیت و دقت در اندازه گیری بسیار زیادی دارند.
  • سرعت پاسخ دهی به تغییرات دمای بالایی دارند.
  • در دما های بالا پایداری خوبی دارند.
  • امکان استفاده از سیم رابط های معموللی در آن ها وجود دارد.
  • تشعشعات رادیو اکتیو مااند گاما و بتا روی میزان اندازه گیری ان ها تاثیری نمی گذارند.
  • محدوده اندازه گیری دمایی بسیار خوب از 200- تا 850 سانتی گراد دارد.
  • در تمام مراحل اندازه گیری عملکرد خطی دارد.

علاوه بر تمامی این مزایا که استفاده از سنسور های pt100 را در صنعت افزایش داده است، این سنسور ها معایبی نیز دارند که در ادامه مطلب ان ها را نیز بیان می کنیم.

  • اگر یکی از سیم ها قطع شود، سنسور دمای بسیار بالا را نشان می دهد.
  • این سنسور ها برای دما های بالا تر از 850 درجه سانتی گراد قابل استفاده نیستند.
  • در اثر عبور جریان امکان بروز خطای خود گرمایی وجود دارد.

جمع بندی

سنسور های pt100 از رایج ترین و پر استفاده ترین انواع سنسور ها در بازار هستند که در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارند. در این مطلب انواع سنسور pt100 را به همراه مزایا و معایب آن بررسی کردیم. از آن جایی که سنسور های pt100 محصولاتی حساس در صنعت هستند، باید از کارخانه های معتبر مانند مجموعه با سابقه و بزرگ الکترو رسا خریداری شوند تا آسیبی به صنعت شما نرسانند و باعث ایجاد خسارت های مالی هنگفت نیز نشوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *